پنج‌شنبه 16 اسفند 1403

آزمایش اولین قطار برقی دو طبقه در خط حلقه مرکزی مسکو

قطار برقی دو طبقه مسکو

خط حلقه مرکزی مسکو (MCC)، یکی از مهم‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل این شهر، آزمایش اولین قطار برقی دوطبقه خود را آغاز کرده‌است. این آزمایش به مدت 15 روز، تا 8 سپتامبر 2021 ادامه داشت. مسکو با جمعیتی بالغ بر 12.6 میلیون نفر، بزرگ‌ترین کلان‌شهر و سریع‌ترین شهر در حال توسعه در شرق اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. سرعت توسعه حمل‌ونقل ریلی در این شهر یکی از بالاترین نرخ‌ها در جهان را دارد.

گسترش شبکه حمل‌ونقل مسکو و ساخت ایستگاه‌های جدید در نزدیکی محل سکونت و کار مسافران، به دلیل رشد سریع تردد در MCC، یکی از خواسته‌های اصلی شهروندان بوده‌است. در اولین سال فعالیت MCC، این خط 98 میلیون مسافر را جابه‌جا کرد که در سال دوم به 124 میلیون و در سال سوم به 142 میلیون نفر افزایش یافت.

پس از دوران همه‌گیری کرونا، میزان تردد مسافران در خطوط قطارهای شهری مسکو (MCD) و MCC نه‌تنها سریع‌تر از سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی بهبود یافت، بلکه حتی از سطح پیش از کرونا نیز فراتر رفت. این افزایش به دلیل ادامه ساخت‌وسازهای مسکونی و تجاری در اطراف شبکه MCC بوده‌ و انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه یابد.

بخوانید: توسعه فناوری‌های مدیریت خودکار راه‌آهن روسیه

بنابر اعلام معاون شهردار مسکو در حوزه حمل‌ونقل، با همکاری راه‌آهن روسیه، تلاش زیادی انجام شد تا سفرهای این خط که شامل کاهش فواصل زمانی حرکت قطارها، نوسازی ناوگان قطارهای شهری و افتتاح سالن‌های جدید هستند، راحت‌تر شوند.

در حال حاضر، کوتاه‌ترین فاصله زمانی بین حرکت قطارها در MCC چهار دقیقه است که برای کاهش بیشتر آن، به توسعه زیرساخت‌های جدید نیاز است. با این حال، باید به دنبال راه‌حل‌های جایگزین نیز بود. یکی از این راه‌حل‌ها، استفاده از قطارهای برقی دو طبقه است. به‌عنوان یک آزمایش، قطارهای برقی دو طبقه دارای شش ‌واگن Stadler در MCC راه‌اندازی شدند. پس از بررسی عملکرد این قطارها و دریافت بازخورد مسافران، تصمیم‌گیری درباره استفاده گسترده‌تر از قطارهای دو طبقه در این خط انجام خواهد شد.

قطارهای برقی دارای شش ‌واگن Stadler

اولین قطار برقی دو طبقه Stadler KISS در نوامبر 2017 در مسکو راه‌اندازی شد و در مسیر فرودگاه‌ها به مرکز شهر فعالیت کرد. با توجه به موفقیت این قطار، در نوامبر 2019 برای خطوط MCD نیز مورداستفاده قرار گرفت.

قطار برقی دو طبقه Stadler در حال حاضر تنها قطار دو طبقه‌ای است که در سراسر روسیه بکار گرفته شده و بازخوردهای مثبتی از مسافران خط D1 دریافت کرده‌است. پیش از راه‌اندازی این قطار در MCC، آزمایش‌های بدون مسافر انجام شد و نتایج نشان داد که ارتفاع سکوها و کف ایستگاه‌ها برای این قطارها مناسب است. همچنین، هیچ مشکلی در عبور از تونل‌ها، پل‌ها و مسیرهای مرتفع گزارش نشد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش‌ها در MCC، این قطارها به‌طور کامل در سراسر مسکو بکار گرفته خواهند شد.

سیستم پیشرو حمل‌ونقل ریلی مسکو

سیستم‌های MCD و MCC نقش مهمی در حمل‌ونقل شهری و منطقه‌ای مسکو دارند.

خط حلقه مرکزی مسکو (MCC) که در سال 2016 راه‌اندازی شد، حدود 54 کیلومتر طول دارد و شامل 31 ایستگاه است که 18 ایستگاه آن با متروی مسکو ارتباط دارد. در نیمه اول سال 2021، تعداد مسافران MCC به 71 میلیون نفر رسید و روزانه 242 جفت قطار Lastochka در این مسیر حرکت کردند (211 جفت در تعطیلات آخر هفته). در ساعات اوج تردد، قطارها هر چهار دقیقه یک‌بار حرکت می‌کنند و در ساعات کم‌تردد، این فاصله به هشت دقیقه می‌رسد. این قطارها ظرفیت جابه‌جایی 1,500 مسافر را دارند.

در مقابل، خطوط MCD یک شبکه ریلی زیرزمینی است که مشابه Crossrail لندن و RER پاریس عمل می‌کند. از زمان راه‌اندازی خطوط D1 و D2، دسترسی حمل‌ونقل برای بیش از 4 میلیون نفر در 45 منطقه مسکو و 6 شهر حومه‌ای بهبود یافته‌است. خط MCD شامل 60 ایستگاه است که 21 ایستگاه آن با شبکه مترو در ارتباط است.

منبع:

globalrailwayreview

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب