واردات خودروهای دست دوم
حجم واردات خودروهای سواری نو به روسیه در ماه مارس به ۲۳.۸ هزار دستگاه رسید. واردات خودروهای نو در ماه گذشته نسبت به فوریه ۴۷ درصد افزایش داشتهاست، اما نسبت به مارس ۲۰۲۴، حدود ۷۳ درصد کاهش نشان میدهد. از سوی دیگر، واردات خودروهای دست دوم در ماه مارس به ۲۹.۹ هزار دستگاه رسید. این رقم ۶۲ درصد بیشتر از فوریه است، اما نسبت به مارس سال گذشته ۲۶ درصد کاهش داشتهاست. نکته جالب این است که برای دومین ماه پیاپی، حجم واردات خودروهای دست دوم بیشتر از خودروهای نو بودهاست.
از مه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۵، الگوی معکوسی مشاهده میشد، بهطوری که واردات خودروهای نو بطور مستمر بر واردات خودروهای دست دوم غالب بود. مدیر آژانس AUTOSTAT، بر این باور است که کاهش واردات خودروهای نو تاثیر مثبتی بر کاهش جریان فعلی واردات دارد. او همچنین کاهش واردات را به این نکته نسبت میدهد که پس از توقف در روسیه، بسیاری از کارخانههای مونتاژ خودرو فعالیت خود را از سر گرفتهاند، بنابراین نیازی به واردات تعداد زیادی از خودروهای خارجی نیست.
بخوانید: در سال ۲۰۲۴، رکورد خرید خودروهای دست دوم لوکس در روسیه ثبت شد
بیشترین واردات خودروهای سواری نو از چین (۷۹.۸ درصد در مارس)، قرقیزستان (۷.۹ درصد) و بلاروس (۴.۹ درصد) بودهاست. خودروهای دست دوم عمدتا از ژاپن (۵۲.۹ درصد)، کره جنوبی (۲۲.۸ درصد) و چین (۱۰ درصد) وارد شدهاند. در همین حال، برند چانگان در رتبه اول برندهای وارداتی خودروهای نو قرار دارد و در میان خودروهای دست دوم، تویوتا در رتبه نخست است.
اگر واردات سه ماهه اول ۲۰۲۵ را مورد بررسی قرار داد، واردات خودروهای نو ۶۶ درصد کاهش یافته و به ۷۱.۹ هزار دستگاه رسیدهاست. واردات خودروهای دست دوم در سه ماه گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و به ۶۷.۸ هزار دستگاه رسیدهاست. حدود ۸۲ درصد از تمام خودروهای نو وارداتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، ساخت سال ۲۰۲۴ هستند. سهم خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۳ تنها ۳ درصد بوده و تنها ۱۵ درصد از خودروهای وارداتی در سال جاری تولید شدهاند.
منبع: