اخبار خودروی روسیه
کارخانه خودروسازی GAZ برنامه تماموقت در ماه جولای خواهد داشت
بنابر اخبار خودروی روسیه در ماه جولای، سرویس مطبوعاتی گروه GAZ گزارش داد که در ماه ژوئیه، خودروسازی GAZ بر روی یک برنامه تماموقت کار خواهد کرد و اضافه کرد که نحوه واقعی عملکرد به طور منظم، با در نظر گرفتن حجم کار فعلی تصمیمگیری میشود. تصمیمگیری در مورد برنامه آتی نیز بر اساس شرایط فعلی اتخاذ خواهد شد. پیش از این، گروه GAZ دستور انتقال احتمالی به هفته کاری چهار روزه، از 19 می تا 18 نوامبر 2022 را به دلیل کاهش احتمالی حجم تولید ناشی از مشکلات در تامین قطعات و اختلال در زنجیره تامین کارخانه صادر کرد. در ماه می و ژوئن، هفته کاری کاهشیافته اعلام نشد. همانطور که اطلاعرسانی شده، یک ستاد موقعیتی در این شرکت در حالت ضدبحران فعالیت میکند که با در نظر گرفتن تغییرات روزانه در شرایط تجاری و عواقب احتمالی در آینده، اقدامات واکنشی را معرفی میکند.
فروش خودروهای تجاری در ژوئن 41 درصد بیشتر از ماه می است
در ژوئن 2022، حدود 11,572 خودروی تجاری جدید در روسیه فروخته شد که 41 درصد بیشتر از ماه می است. این در حالی است که برای سومین ماه متوالی، فروش کامیونها بیشتر از خودروهای تجاری سبک (LCV) است. بنابراین بر اساس نتایج خردادماه، 5,766 دستگاه کامیون در روسیه خریداری شد که نصف حجم کل فروش خودروهای تجاری است. در عین حال، نسبت به اردیبهشت ماه، فروش کامیون 35 درصد افزایش داشتهاست. همچنین در ماه ژوئن 4,895 دستگاه LCV در روسیه خریداری شد که نسبت به اردیبهشت 59 درصد بهتر است، اما فروش اتوبوس در ژوئن 911 دستگاه، یعنی تنها 12 درصد از سطح ماه می فراتر رفت.
از سوی دیگر، در مقایسه با ارقام ژوئن با سال قبل، یعنی ژوئن 2021، فروش خودروهای تجاری 52 درصد کاهش یافتهاست. در این مورد، فروش LCV بیشترین کاهش را داشت (منفی ۶۴ درصد)، در حالیکه برای کامیونها و اتوبوسها این کاهش به ترتیب ۳۹ درصد و ۳۳ درصد بود.
آوتوواز در ژوئن چند خودروی جدید فروخت؟
بر اساس نتایج ژوئن 2022، کارخانه آوتوواز تعداد 7,484 خودروی جدید لادا را به فروش رساند. فروش ژوئن 24.5 درصد بیشتر از ماه می بود. با این حال، اگر با نتایج یک سال قبل در ژوئن 2021 مقایسه کنیم، فروش 81.3 درصد کمتر است.
آوتوواز قصد دارد 100 تا 120 هزار خودروی لادا را در نیمه دوم سال جاری میلادی تولید کند
در نمایشگاه INNOPROM سال ۲۰۲۲ که در یکاترینبورگ برگزار گردید، رئیس گروه آوتوواز در مورد برنامههای تولید این شرکت صحبت کرد. به گفته وی، این شرکت قصد دارد تا صد هزار خودرو، در صورت راهاندازی لادا لارگوس تا ۱۲۰ هزار خودرو و در سال آینده حداقل ۴۰۰ هزار خودرو تولید کند. با این حال، اخیرا در پایان ماه ژوئن، برنامهریزی برای سال 2023، تولید ۵۰۰ هزار خودروی لادا بود. این رقم توسط مدیریت آوتوواز در کنفرانسی تحت عنوان تامینکنندگان به شرکتهای تامینکننده اعلام شد. در حاشیه این نمایشگاه، رئیس آوتوواز همچنین ابراز اطمینان کرد که کارخانه میتواند مونتاژ لادا نیوا لجند را در ماه جولای و لادا نیوا تراول را در ماه آگوست آغاز کند. او در مصاحبهای از لارگوس نیز نام برد، اما بدون مهلت و وعدههای مشخص. در ابتدای سال 2023، آوتوواز قصد دارد مونتاژ لادا وستا بهروزشده را آغاز کند.
بازار جدید خودروی تجاری سبک (LCV) در ژوئن
بر اساس گزارشات اخبار خودروی روسیه در ماه جولای، در ژوئن 2022، تعداد 4,895 خودروی تجاری سبک در روسیه خریداری شد که 59 درصد بیشتر از ماه می، اما 64 درصد کمتر از ژوئن 2021 است. هشتاد و یک درصد از LCVهای جدید خریداریشده در ماه اول تابستان، متعلق به برندهای داخلی است. رهبری بی قید و شرط در بازار توسط GAZ حفظ شده که سهم آن در ژوئن ۵۴ درصد بود. این مقدار از نظر کمی، معادل 2,633 واحد است. در رتبه دوم یوآز با فروش ۸۲۱ واحد، سهمی ۱۷ درصدی و در رتبه سوم لادا با تعداد 501 واحد، سهمی ۱۰ درصدی دارند.
بازار خودرو روسیه در ژوئن 2022 در حدود ۸۲ درصد کاهش داشت
همانطور که کمیته خودروسازان AEB اعلام کرد، بازار خودروی فدراسیون روسیه در ژوئن 2022، نسبت به مدت مشابه سال قبل 82 درصد، معادل ۱۲۶ هزار و ۷۹۲ دستگاه کاهش یافته و به ۲۷ هزار و ۷۶۱ دستگاه رسیدهاست. در نیمه اول امسال، در مجموع 370 هزار و 228 دستگاه خودرو فروخته شده که 57.5 درصد کمتر از ارقام سال گذشته است. لادا با فروش 7,484 دستگاه، پرطرفدارترین برند بازار خودرو در ماه ژوئن بود. فروش این برند در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 81 درصد کاهش داشت. رتبه دوم را برند کرهای کیا با 3,703 دستگاه و با 80 درصد فروش کمتر نسبت به سال گذشته به خود اختصاص دادهاست. لادا گرانتا با فروش 2,305 دستگاه، محبوبترین مدل در ماه می بود. GAZ LCV با فروش 2,710 دستگاه و کاهش 42 درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جایگاه سوم را به خود اختصاص دادهاست.
آوتوتور قصد دارد هفت کارخانه جدید در سال 2023 راهاندازی کند
بهعنوان بخشی از قرارداد سرمایهگذاری ویژه (SIC)، شرکت آوتوتور مستقر در کالینینگراد، قصد دارد در سال 2023 هفت کارخانه جدید راهاندازی کند که خودروهای الکتریکی و قطعات خودرو تولید میکنند. به گزارش سرویس مطبوعاتی این شرکت، تجهیزات رباتیک، موتورهای الکتریکی، سامانههای اگزوز، سامانههای کمکراننده، سپرها، صندلیها، محصولات پلاستیکی و سایر موارد در آنجا تولید میشود. SIC بین وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه و دولت منطقه کالینینگراد در سال 2019 امضا شد. از آن زمان تاکنون، سرمایهگذاریهای مربوطه از 10 میلیارد روبل فراتر رفتهاست.
آوتوواز قصد دارد یک کراس اوور بر اساس لادا وستا طراحی کند
بنابر گفتههای رئیس آوتوواز، در آینده نزدیک این شرکت قصد دارد یک کراس اوور مبتنی بر لادا وستا را راهاندازی کند. پیش از این گزارش شده بود که این شرکت روسی پلتفرم خود را توسعه خواهد داد. این کار ۳ الی ۴ سال به طول میانجامد. فرض بر این است که چنین خودروهایی از بومیسازی بالایی برخوردار خواهند بود. در مجموع، آوتوواز در نظر دارد امسال یک میلیارد روبل برای کار تحقیق و توسعه اختصاص دهد که برخی از آنها را برای توسعه یک مفهوم پلتفرم جدید اختصاص میدهد. تولید لادا وستا به دلیل عدم وجود تعدادی از قطعات متوقف شدهاست. تولید یکی از محبوبترین مدلها در روسیه زودتر از سال 2023 از سر گرفته میشود.
روسها شروع به خرید خودروهای جدید با استاندارد یورو 2 کردند
برای اولین بار پس از مدتها، خودروهای جدید مطابق با استاندارد زیستمحیطی یورو ۲ در فدراسیون روسیه به فروش میرسند. بر اساس تحقیقات بازار خود در ژوئن 2022، روسها 257 خودروی جدید با استاندارد یورو 2 خریداری کردند که همه آنها نماینده خانواده لادا گرانتا هستند، یعنی: 143 سدان، 75 لیفت بک و 39 واگن استیشن. سال 2008 آخرین باری بود که فروش انبوه خودروهای جدید یورو 2 درفدراسیون روسیه انجام شد. در اوایل سال جاری میلادی، استاندارد زیستمحیطی یورو 5 هنوز در روسیه اجرا میشد، اما در 12 می 2022، دولت فرمان شماره 855 را منتشر کرد که به خودروسازان اجازه میدهد از نصب تعدادی سامانه در خودروهای جدید خودداری کنند که به دلیل در دسترس نبودن، تحریم هستند. این دستور امکان اجرای تمام استانداردهای زیستمحیطی را فراهم میکند. خودروسازان روسی در حال حاضر شروع به تولید خودروهایی با استانداردهای زیستمحیطی پایین کردهاند. در 8 ژوئن، آوتوواز تولید نسخه سادهشده لادا گرانتا کلاسیک را آغاز کرد که قیمت آن 10 الی 11 درصد کمتر از نسخههای قبلی است. همچنین برنامههایی برای مونتاژ مدلهای بیشتری در تابستان وجود دارد، مانند لادا نیوا لجند و شاسی بلندهای مسافرتی.
فروش خودروهای تجاری در سه ماهه اول سال 29 درصد کاهش یافت
در طول 6 ماه ابتدایی سال 2022، بالغ بر ۸۴ هزار و ۲۶۵ دستگاه خودروی تجاری جدید در روسیه فروخته شد که ۲۹ درصد کمتر از نیمه اول سال 2021 است. حدود نیمی از این بازار در بخش خودروی سبک تجاری است. بنابراین، از ژانویه تا ژوئن، فروش خودروهای تجاری سبک به ۴۰ هزار و ۲۷۴ دستگاه رسید که 39.2 درصد کمتر از سال گذشته است. فروش اتوبوس با 5 درصد رشد به 6,315 دستگاه رسید که تنها 7.5 درصد از بازار حمل و نقل تجاری است.
آیا کارخانه مسکویچ خودروهای ایرانی تولید خواهد کرد؟
طبق اخبار خودروی روسیه در ماه جولای، همین یک هفته پیش، شهردار مسکو، با شرکت در امضای توافقنامه بین دولت مسکو و PJSC KAMAZ، به تفصیل در مورد برنامههای این سایت تولید صحبت کرد و مهلتها و حجمهای بسیار مشخصی را برای تولید خودروهای آینده نام برد. در همان زمان، از محصولات آینده صحبت شد که در آن کارشناسان بلافاصله محدوده خودروساز چینی JAC را شناسایی کردند. به این ترتیب، در اجلاس روسیه، بر اساس گفتههای رئیس مرکز روسیه ایرانیان خارج از کشور، تولید خودروهای ایرانی میتواند از کارخانه مسکویچ آغاز شود.
رئیس این مرکز در عین حال به برخی گفتگوهای جدی و حتی توافق اولیه اشاره کرد. همچنین مشخص شد که شرکتهایی از ایران نیز در حال بررسی امکان کار در کارخانههای تاتارستان در نابرژنیه، چلنی و یلابوگا هستند. وی همچنین یادآور شد که روسیه دارای مجوز از مرسدس بنز، پژو و رنو است که یعنی از فناوری مناسب برخوردار است. چنین همکاریهایی ممکن است بازار خودرو روسیه و صنعت خودروسازی را با قطعات خودروی لازم اشباع کند.
ایرانخودرو در نمایشگاه مسکو در آگوست 2021، محصولات جدید خود را برای روسها به نمایش گذاشت، مدلهای رونا، دنا، تارا بازسازی جدید و پژو 301. کارشناسان سپس استدلال کردند که میتوانند به خوبی با مدلهای داخلی لادا و مدلهای کرهای رقابت کنند. همچنین مشخص شده که پلتفرم IKP1 ایرانخودرو یک پلتفرم PSA PF1 بومیسازیشده در ایران است و پژو 208 و 508، پژو ۲۰۰۸ کراس اوور و سیتروئن سی الیزه نیز بر اساس آن در کشور مبدا تولید میشوند.
آوتوواز خانواده جدیدی از خودروها خواهد داشت
رئیس این شرکت در مصاحبه با ریانووستی اعلام کرد آوتوواز در حال آماده شدن برای ایجاد خانواده جدیدی از خودروهای لادا در دراز مدت است. به گفته وی، یک پلتفرم کاملاً جدید روسی ممکن است اجازه تولید خودروهای کلاس بالاتر را بدهد. میزان سرمایهگذاری که قصد دارند برای یک پروژه جدید هزینه کنند هنوز فاش نشده، با این حال، با روندهای صنعت خودروسازی جهانی مطابقت دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد که امروز وظیفه اصلی این شرکت بومیسازی است که امکان دستیابی به حاکمیت فناوری در صنعت خودرو را فراهم میکند و این مستلزم سرمایهگذاری نه تنها از سوی شرکت، بلکه از سمت تامینکنندگان، شرکا و تولیدکنندگان قطعات خودرو است. آوتوواز همچنین روی پشتیبانی دولتی حساب میکند.
آوتوواز تولید لادا نیوا لجند سادهشده را آغاز کرد
همانطور که دفتر مطبوعاتی این شرکت گزارش داد، آوتوواز تولید SUV سه درب لادا نیوا لجند را در پیکربندی جدید برای مدل سال 2022 از سر گرفت. اولین نسخه، نسخه Classic’22 خواهد بود که برای اطمینان از بومیسازی بیشتر خودرو و از بین بردن اثرات کمبود قطعات وارداتی طراحی شدهاست. لادا نیوا لجند در پکیج Classic’22 شامل فرمان برقی، شیشههای برقی برای دربهای جلو، اتصالات صندلی کودک ISOFIX، چراغهای روشنایی در روز، رایانه داخلی، رینگهای 16 اینچی جوش دادهشده، محافظ میل لنگ فولادی، آنتن و دسته سیم برای دو بلندگوی جلو است. این خودرو مجهز به سیستم چهارچرخ محرک دائمی با قابلیت قفل کردن دیفرانسیل مرکزی و روشن کردن محدوده دنده کاهش است. این امر تحرک بالا در خارج از جاده را تضمین میکند. بنابر اظهارات رئیس آوتوواز، از سرگیری تولید مدل دوم لادا و راهاندازی خط دیگری از نوار نقاله در شرایط دشوار فعلی یک پیروزی واقعی برای کل تیم آوتوواز است. از همین هفته، شاسی بلندهای مقرون به صرفه و محبوب روسی نیوا لجند دوباره با پیکربندی ویژه و کاهش هزینه، به نمایندگیها تحویل داده میشوند. این شرکت همچنان تمام تلاش خود را برای از سرگیری تولید تمامی خودروهای مدل لادا به کار میگیرد و فعالانه با تامینکنندگان روسیه و کشورهای دوست همکاری میکند.
آوتوواز معاون جدید فروش و بازاریابی را منصوب کرد
دیمیتری کوسترومین معاون جدید فروش و بازاریابی آوتوواز خواهد شد. او جایگزین اولیویه مورنت شد که از سال 2019 بر سر کار بودهاست. دیمیتری کوسترومین از سال 2010 در این شرکت کار میکند و از آن زمان سمتهای مختلفی را در اختیار داشتهاست. وی قبل از انتصاب به عنوان معاون رئیس، ریاست اداره مدیریت شبکه فروش و فروش را بر عهده داشت.
گروه ایویکو، خاک روسیه را به طور کامل ترک میکند
طبق گزارش RBC، گروه ایویکو تصمیم گرفته که تجارت خود را در روسیه به طور کامل قطع کند و از سرمایهگذاری مشترک ایویکو-AMT مستقر در شهر میاس خارج شود. این کامیون ساز ایتالیایی 33 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشت. به گفته مدیر عامل این گروه، این تصمیم پس از چندین ماه مشورت گرفته شد. این سرمایهگذاری مشترک در سال 1994 تأسیس شد و در آن سال این شرکت قصد داشت ۶۰۰ الی ۷۰۰ کامیون برای فروش در روسیه تولید کند.
گروه فولکس واگن دفتر خود را در نیژنی نووگورود می بندد
سخنگوی گروه فولکس واگن روسیه اعلام کرد که شرکت فولکس واگن دفتر خود را در شهر نیژنی نووگورود را میبندد و محل تولید در کارخانه GAZ را ترک میکند. با توجه به سطح بالای عدم قطعیت و عدم امکان پیشبینی از سرگیری بالقوه تولید در تأسیسات GAZ، این شرکت تصمیم گرفته تا روند رسمی بستن دفتر خود در نیژنی نووگورود را آغاز کند. به نوبه خود، گروه GAZ اظهار کرد که انحلال تولید، جایی که مونتاژ قرارداد برای Volkswagen Group Rus انجام شده، برنامهریزی نشده و هدف GAZ اطمینان از بارگیری جایگزین این ظرفیتها است.
خودروهای الکتریکی موسکویچ در سال 2024 در فدراسیون روسیه ظاهر میشوند
کاماز، به عنوان پلتفرمی برای خودروهای الکتریکی مسکویچ در نظر گرفته شده که در کارخانه سابق رنو در مسکو تولید خواهد شد. خودروهای الکتریکی روی این پلتفرم از سال 2024 در کارخانه مسکویچ به صورت چرخه کامل تولید میشوند، اما هنوز تصمیم نهایی در این مورد وجود ندارد. در 6 ژوئیه، کاماز و دولت مسکو توافقنامه همکاری برای توسعه خودروهای سواری و تولید خودروهای الکتریکی داخلی را امضا کردند. کاماز به عنوان شریک فناوری این پروژه عمل خواهد کرد. همچنین یک نقشه راه برای ایجاد یک پلتفرم یکپارچه خودرو روسی تهیه شده که بر اساس آن محدوده مدل صنعت خودروهای سواری داخلی توسعه خواهد یافت. قرار است تا پایان سال 2022، حدود 600 وسیله نقلیه تولید شود که 200 دستگاه از آنها با موتور الکتریکی تولید میشوند. در سال 2023، این شرکت حداقل 50 هزار خودرو و در سال ۲۰۲۴، صد هزار خودرو تولید خواهد کرد. چرخه کامل تولید با جوشکاری و رنگآمیزی بدنه برای سال 2024 برنامهریزی شدهاست. قرار است پنج مدل با نام تجاری موسکویچ تولید شود که شامل چهار کراس اوور و یک سدان میباشد.
یوآز شروع به فروش خودروهای بدون کیسه هوا، ABS و EBD کرد
یوآز شروع به ارائه خودروهای بدون کیسه هوا، سامانه توزیع نیروی ترمز EBD و سامانه ترمز ضدقفل ABS به مشتریان خود کرد. در نتیجه، هنگام خرید یوآز پتریوت، یوآز پیکآپ، یا یوآز پروفی همه با گیربکس دستی، قیمت خودرو از ۲۰ هزار روبل به ۵ هزار روبل کاهش یافت. علاوه بر این، یوآز پیشنهاد میکند تقریباً برای کلیه مدلها، سامانه پاسخ اضطراری ERA-GLONASS کنار گذاشته شود که بر هزینه خودرو تأثیر نمیگذارد.
سهم خودروهای لادا در بازار فدراسیون روسیه از 30 درصد عبور کرد
در هفته سوم جولای، بالغ بر 2,607 دستگاه خودروی جدید لادا در روسیه فروخته شد که 31.8 درصد از کل حجم فروش را تشکیل میدهد. کارشناسان خاطرنشان میکنند آخرین باری که سهم لادا در بازار روسیه از ۳۰ درصد گذشت، در سال ۲۰۱۷ و برابر 30.1 درصد بود. در تمام سالهای بعدی این سهم بسیار کمتر بود و در سال 2014 حتی به 15 درصد کاهش یافت. نتایج نیمه اول سال 2022 نشان میدهد که سهم خودروهای لادا در این مدت 20.8 درصد بوده، اما در ماه جولای شروع به رشد شدید کردهاست: در هفته اول 27.9 درصد، در هفته دوم 29 درصد و در هفته سوم 31.8 درصد. دلیل اصلی این است که در تابستان، آوتوواز تولید نسخههای سادهشده لادا گرانتا را از سر گرفت و اخیراً مونتاژ لادا نیوا لجند SUV طبق همان طرح راهاندازی شد.
تولید خودروهای سواری در ژوئن 2022، هشتاد و نه درصد کاهش یافت
طبق گزارش روس استات، در شش ماه نخست سال 2022، بالغ بر ۲۸۱ هزار خودرو از خطوط مونتاژ روسیه خارج شدند که 61.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشتهاست. در همین حال، سیزده هزار خودرو در ماه ژوئن تولید شد که 89 درصد کمتر از یک سال قبل است. تولید کامیون در ژانویه تا ژوئن به 70.4 هزار دستگاه رسید که 17.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. در ماه ژوئن، بالغ بر 10.3 هزار کامیون از نوار نقاله روسی خارج شدند که 40 درصد کمتر از سال گذشته است.
طراح اصلی آوتوواز منصوب شد
آمانوف، کهنه کار کارخانه به عنوان طراح اصلی آوتوواز منصوب شد. سرگئی آمانوف از سال 1989 در آوتوواز مشغول به کار است و کار خود را به عنوان مهندس محقق در یک مرکز علمی و فنی آغاز کرد. از سال 2014، او توسعه، اصلاح و سازماندهی تولید خودروهای لادا را رهبری کردهاست. مدل های وستا و XRAY و همچنین تغییرات گرانتا، در هنگام فعالیت او راهاندازی شدند. وی در سال 2018 مدیر پروژه توسعه پایگاه تامینکنندگان آوتوواز بود.
زیان رنو از پایان فعالیت در روسیه بالغ بر 2.3 میلیارد یورو است
این خودروساز فرانسوی ضرر خالص ناشی از توقف فعالیتهای تولید در روسیه را برآورد کردهاست. همانطور که از صورتهای مالی این شرکت بر میآید، این ضرر خالص در نیمه اول سال 2022، بالغ بر 2.3 میلیارد یورو بودهاست.
آوتوواز در ماه اوت به یک هفته کاری کامل باز خواهد گشت
بر اساس اخبار خودروی روسیه در ماه جولای، آوتوواز، که در حال حاضر در یک رژیم چهار روزه کار میکند، قصد دارد در ماه اوت به یک هفته کاری کامل بازگردد. همانطور که در پیام اتحادیه رسمی آوتوواز آمده، خط مونتاژ لادا گرانتا از 15 اوت تا 28 آگوست 2022 پنج روز در هفته در دو شیفت کار خواهد کرد. تولید شاسی بلندهای لادا نیوا نیز پنج روز در هفته اما در یک شیفت انجام خواهد شد. آوتوواز قصد دارد از 29 آگوست تا 27 نوامبر 2022، شش روز در هفته کار کند و هر سه خط مونتاژ فعال خواهند بود.
” بخوانید: اخبار خودروی روسیه در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ “
منابع: