بازار خودروی روسیه
آژانس AUTOSTAT، شش روند اصلی بازار خودرو در پایان سال 2024 را تشریح کرد و چندین نکته کلیدی مرتبط با آنها را بیان کرد. مطابق آن، طی سه سال گذشته، ساختار بازار بهطور چشمگیری تغییر کردهاست. بهعنوان مثال، در سال 2020، حدود 75 درصد از بازار روسیه در اختیار برندهای جهانی از جمله ژاپنی، کره جنوبی، اروپایی بود، اما در سال 2024 این سهم به تنها 10 درصد کاهش یافتهاست.
برندهای چینی اکنون 59 درصد از بازار را در اختیار دارند، در حالی که برندهای روسی 31 درصد را شامل میشوند. به گفته مدیر آژانس AUTOSTAT، سهم برندهای چینی از این حد فراتر نخواهد رفت، اما لایهای از برندهای شبهچینی (برندهای مصنوعی مبتنی بر برندهای چینی) رشد خواهد کرد. برخی از این برندها بهعنوان برندهای روسی شناخته خواهند شد (و همین حالا هم شناخته میشوند)، اگر بهطور خاص برای روسیه و برای دور زدن تحریمها ایجاد شوند و برخی دیگر بهعنوان برندهای چینی بشمار میروند. سهم برندهای جهانی همچنان کاهش خواهد یافت. سال آینده از نظر سیاسی غیرقابل پیشبینی است و تاثیر زیادی بر این روندها خواهد داشت.
بخوانید: بررسی بازار خودروی روسیه در سال ۲۰۲۱
روندهای کلیدی بازار خودرو:
رشد سهم خودروهای SUV:
سهم بخش SUV در بازار روسیه به دلیل افزایش فروش مدلهای چینی به 70 درصد نزدیک شدهاست. در حال حاضر، این سهم 68 درصد است. در حالی که در سال 2021، بازار خودرو بهطور مساوی میان خودروهای SUV و سایر بخشها تقسیم شده بود.
افزایش قیمت خودروها:
میانگین قیمت یک خودروی جدید از 3 میلیون روبل فراتر رفتهاست. طبق دادههای AUTOSTAT، طی 10 سال گذشته قیمت خودروهای جدید سه برابر شدهاست. ظرفیت بازار به 5 تریلیون روبل رسیده، مبلغی که پیش از این هرگز برای خودروهای جدید در این کشور صرف نشده بود.
رشد واردات خودرو:
واردات خودروها در حال افزایش است. با این حال، سهم واردات جایگزین در حجم کلی کاهش یافتهاست. واردات خودروهای جدید تا اکتبر 2024 رشد فعالی داشت، اما سهم واردات جایگزین که در سالهای 2022-2023 به 35-37 درصد رسیده بود، در سال 2024 تحت تاثیر افزایش مالیات کاهش یافت.
رشد خودروهای هیبریدی و کاهش فروش خودروهای الکتریکی:
فروش خودروهای تمامبرقی (BEVs) تا آوریل 2024 به سرعت در حال افزایش بود. اما با تغییر شرایط واردات، حجم فروش ماهانه این خودروها تقریبا نصف شد. با این حال، سال 2024 بهعنوان سال رشد سریع خودروهای هیبریدی (HEVs) شناخته میشود. رشد این بخش بهویژه توسط مدلهای هیبریدی متوالی از برندهایی مانند Lixiang ،Voyah و Aito هدایت شدهاست.
تحول نمایندگیها:
نمایندگیهای خودرو در حال تجربه تحولات عمدهای هستند که اوج آن در سهماهه دوم و سوم سال 2023 بود. این تغییرات نشاندهنده تحول چشمگیر در ساختار و روندهای بازار خودرو در روسیه طی سالهای اخیر است.
منبع: