قطار هیدروژنی Mireo Plus H
راهآهن آلمان قصد دارد تا به تدریج قطارهای دیزلی را کنار بگذارد و بنابراین برنامهریزی کرده تا به یک فناوری کاملا جدید روی بیاورد. روز جمعه نهم سپتامبر، ریچارد لوتز، مدیرعامل راهآهن آلمان همراه با مدیرعامل شرکت زیمنس و وزیر امور خارجه وزارت فدرال دیجیتال و حمل و نقل، اولین سفر خود را با قطار هیدروژنی جدید Mireo Plus H انجام دادند و فرآیند سوختگیری جدید را با یک ایستگاه سوختگیری هیدروژن سیار آزمایش کردند.
قطار جدید که توسط راهآهن آلمان با همکاری زیمنس ساخته شده، بردی در حدود 1000 کیلومتر دارد و حداکثر سرعت آن طبق گفته این شرکت میتواند به 160 کیلومتر در ساعت برسد. از ماه ژانویه سال جاری میلادی، Mireo Plus H تست رانندگی خود را در Baden-Württemberg آغاز می کند و پس از یک سال به طور منظم بین Tübingen، Horp و Würzheim حرکت میکند.
” بخوانید: رولزرویس و پورتربروک در جستجوی سوخت های جایگزین در ماشین های ریلی “
بنابر گفتههای مدیرعامل راهآهن آلمان، یکی از مهمترین علل اجرای این پروژه، خداحافظی با گازوئیل است. یک قطار هیدروژنی Mireo Plus H در طول عمر 30 ساله خود، تا 45000 تن در انتشار دیاکسیدکربن در مقایسه با سفرهای خودرویی صرفهجویی میکند. فناوری هیدروژن جایگزین چندین واحد دیزل در حمل و نقل منطقهای در آینده میشود و در نتیجه سهم قابلتوجهی در حذف تدریجی گازوئیل خواهد داشت.
نوسازی عمومی از سال 2024
راهآهن آلمان توسعه قطارهای هیدروژنی را بهعنوان یک فناوری حمل و نقل سازگار با محیط زیست دنبال میکند، قطارهایی که با “هیدروژن سبز” حرکت میکنند، بدون انتشار آلاینده، صرفا بخار آب منتشر میکنند و این موضوع از منظر زیست محیطی بسیار ارزشمند است. دولت فدرال آلمان نیز امید زیادی به این فناوری دارد و بودجه این پروژه توسط وزارت حمل و نقل فدرال به مبلغ 13.74 میلیون یورو تامین میشود.
” بخوانید: معرفی رویکرد کربن زدایی از صنعت ریلی “
در حالی که مدیرعامل راهآهن آلمان روز جمعه توانست آینده حمل و نقل ریلی را در جنوب آلمان آزمایش کند، کارمندان او باید بر محدودیتهای عمرانی موجود در مسیر توسعه سفرهای ریلی در آلمان فائق آیند. فرسوده بودن شبکه ریلی چندین ماه است که باعث تأخیر قابلتوجه قطارها شده که برخی از این تاخیرها ممکن است به چند ساعت هم برسند. وضعیت راهآهن به قدری بد است که وزیر حمل و نقل فدرال و شبکه ریلی برنامهریزی کرده که برنامه نوسازی عمومی را از سال 2024 آغاز نماید. تعدادی از خطوط که به میزان بسیار زیادی مورد استفاده قرار میگیرند، تا حدی مورد بازسازی قرار خواهند گرفت و برخی از جادهها به طور کامل بسته خواهند شد.
علاوه بر این، همیشه تخریبهای ناشی از وضعیت آب و هوایی نیز وجود دارند، همانطور که در چند روز گذشته در کلن اتفاق افتاد. کارکنان راهآهن آنجا در تلاش هستند تا آسیبهای ناشی از هجوم عظیم آب را که از روز پنجشنبه ترافیک قطارها را در North Rhine-Westphalia مختل کرده، ترمیم کنند. دهها هزار لیتر آب باید از جعبه سیگنال خارج شود. شبکه ریلی پس از ارزیابی خسارت اعلام کرد که ورود آب به طور جبرانناپذیری بخشهای زیادی از فناوری جعبه سیگنال را از بین بردهاست.
بنابراین، تعدادی از کابلها و نوارهای ترمینال باید به دقت تعویض شوند. به دلیل خسارات زیاد، راهآهن تخمین زده که محدودیتها در حرکت قطار در اطراف کلن حداقل تا روز شنبه باقی خواهد ماند.
منبع: