پیوستن ترکمنستان به INSTC
دولت روسیه با پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) موافقت کردهاست. اضافه شدن ترکمنستان، یک مسیر جایگزین در شاخه شرقی کریدور ارائه میدهد که آذربایجان را دور میزند. ابتکار جدید پیوستن ترکمنستان به INSTC هفته گذشته زمانی اعلام شد که به گفته رسانههای مختلف، از جمله آژانس دولتی روسیه تاس، نخستوزیر روسیه سند رسمی را امضا کرد. پس از این ایران، یکی دیگر از اعضای مؤسس INSTC نیز از این تصمیم مطلع شد.
” بخوانید: سرمایهگذاری مشترک در شاخه شرقی کریدور INSTC “
حمل و نقل محموله از طریق شاخه شرقی INSTC از طریق ترکمنستان و قزاقستان، در حال تبدیل شدن به یک گزینه ترجیحی است. این امر به این دلیل است که امکان دور زدن آذربایجان را فراهم میکند، جایی که بیثباتی سیاسی و کمبود زیرساختها، ایجاد یک کریدور حمل و نقل کارآمد را دشوارتر میکند. اولین محمولهها در این مسیر در جولای 2022، با قطارهای آزمایشی حامل کود و همچنین سوخت آغاز شد. با پیوستن رسمی ترکمنستان به INSTC، مسیرهای حمل و نقل در شاخه شرقی کریدور احتمالا بیشتر تثبیت خواهند شد.
روسیه و ترکمنستان
الحاق ترکمنستان به INSTC مطمئنا یک حرکت ناگهانی نبود. پیش از این در آگوست 2022، هند، روسیه و ایران یادداشت تفاهمی برای افزودن بندر ترکمنباشی ترکمنستان به این کریدور امضا کردند. علاوه بر این، در ماه دسامبر، دو کشور در مورد امکان افتتاح دفتر راهآهن روسیه (RZD) در ترکمنستان و دفتر راهآهن ترکمنستان در روسیه گفتگو کردند. در ماه آوریل، شرکتهای راهآهن روسیه، قزاقستان و ترکمنستان یک سرمایهگذاری مشترک جدید برای ارائه خدمات حمل و نقل ریلی در شاخه شرقی INSTC تشکیل دادند.
منبع: