یکشنبه 19 اسفند 1403

قطارهای باری روسیه از دهه ۱۹۶۰ تاکنون این‌قدر کند نبوده‌اند

کندی قطارهای باری روسیه

ریل‌های روسیه به یک رکورد منفی جدید رسیده‌اند. قطارهای باری روسیه اکنون با سرعتی بسیار کند حرکت می‌کنند که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون دیده نشده بود. یکی از دلایل این وضعیت، تعداد بیش از حد واگن‌ها در شبکه ریلی است که علی‌رغم تلاش‌های شرکت راه‌آهن روسیه(RZD)، این مشکل همچنان حل‌نشده باقی مانده‌است.

با در نظرگرفتن زمان توقف، قطارهای باری روسیه در سال ۲۰۲۴ به‌طور میانگین با سرعت ۳۵.۷ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده‌اند که پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۹۳ تاکنون است. اما اگر فقط زمان حرکت قطارها در نظر گرفته شود، میانگین سرعت آن‌ها ۴۰.۶ کیلومتر بر ساعت بوده که پایین‌ترین مقدار از سال ۱۹۶۰ محسوب می‌شود. این آمار را Moscow Times با استناد به یک کارشناس ریلی روسی منتشر کرده‌‌است. به‌طور کلی، قطارهای باری روسیه در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۴ تا ۵ درصد کندتر شده‌اند و در مقایسه با سال ۲۰۲۱، سرعت آن‌ها ۱۰ درصد کاهش داشته‌است.

بخوانید: ازسرگیری خدمات منظم قطارهای مسافربری بین روسیه و کره شمالی

مازاد واگن‌ها و مشکلات راه‌آهن روسیه

علاوه بر جنگ، کمبود لوکوموتیو، قطعات یدکی و نیروی انسانی، یکی از مشکلات اصلی که باعث کندی قطارها شده، تعداد بیش از حد واگن‌ها در شبکه ریلی است. در ماه اکتبر، شرکت راه‌آهن روسیه تصمیم گرفت ۱۰۰ هزار واگن مازاد را از شبکه حذف کند که این اقدام با نارضایتی کاربران ریلی روسیه همراه بود. این کاهش قرار بود تعداد کل واگن‌ها را به ۱.۱ میلیون برساند.

اما گزارش‌های رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که تا ۱ ژانویه ۲۰۲۵، تعداد واگن‌ها به رکورد ۱.۳۸۲ میلیون رسیده‌است. برخلاف سیاست RZD، در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ نه‌تنها تعداد واگن‌ها کاهش نیافت، بلکه افزایش چشمگیری نیز داشته‌است. بر اساس گفته‌های مدیرعامل RZD، حدود400 هزار واگن مازاد در شبکه ریلی وجود دارد.

تلاش‌های RZD چندان مؤثر نبوده‌‌است

طبق اعلام RZD تعداد زیاد واگن‌های مازاد تاثیر منفی بر قابلیت اطمینان تحویل بار دارد. در نتیجه، شاخص‌های کیفی و کمی این بخش روندی ‌نزولی پیدا کرده‌اند. در ماه اکتبر، حدود ۳۹ هزار واگن خالی مشابه در مسیرهای مخالف حرکت کردند که این بدان معنا است که ۴۰۰ قطار بدون بار و به‌طور غیرضروری در شبکه در حال تردد بودند.

شرکت راه آهن روسیه اعلام کرده که تاکنون توانسته ۷۵ هزار واگن مازاد را از شبکه حذف کند و ۱۱۶ هزار واگن را از شبکه عمومی خارج کرده‌است. این اقدامات به گفته مسئولان راه‌آهن روسیه باعث شده سرعت میانگین قطارها ۲ کیلومتر در ساعت افزایش یابد.

اما کارشناسان معتقدند که چنین افزایشی در فصل زمستان طبیعی است و معمولا قطارها در این فصل به دلیل کاهش بار جاده‌ای، حدود ۲ کیلومتر در ساعت سریع‌تر حرکت می‌کنند. بنابراین، به نظر نمی‌رسد که ادعای موفقیت RZD چندان به‌ویژه با در نظر گرفتن رکورد تعداد واگن‌های مازاد در شبکه ریلی روسیه مستدل باشد.

منبع:

railfreight

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را وارد نمایید
لطفا نام خود را وارد نمایید

آخرین مطالب