کاهش انتشار گازهای گلخانهای توسط تویوتا
تولیدکننده ژاپنی، روش جدیدی را بدون احتراق و انتشار آلایندگی دیاکسیدکربن آزمایش میکند. هدف تویوتا دستیابی به انتشار صفر نهتنها در خروجی اگزوز، بلکه در کل چرخه عمر خودروهای برقی، از استخراج مواد اولیه تا بازیافت قطعات است. تویوتا و بخش مهندسی شیمی این شرکت در حال توسعه روشی جدید برای بازیافت باتریها هستند که بدون انتشار گازهای گلخانهای انجام شود.
روش سنتی بازیافت باتریها
امروزه، باتریهای فرسوده در کارخانههای زبالهسوزی پردازش میشوند تا فلزات نادر از آنها استخراج و فرآوری شوند. با این حال، این فرآیند باعث از بینرفتن برخی از مواد قابل بازیافت و تولید مقادیر زیادی آلایندگی دیاکسیدکربن میشود.
بخوانید: مقایسه درآمد خودروسازان در برابر تولید ناخالص داخلی کشورها
رویکرد جدید تویوتا: مواد بیشتر، انتشار کمتر
مهندسان تویوتا راهحل متفاوتی ارائه کردهاند. الکترولیت موجود در باتریها که برای حرکت یونها ضروری است، بسیار قابلاشتعال است. برای از بینبردن خطر آتشسوزی در هنگام بازیافت، این مایع الکترولیت تقطیر و استخراج میشود. سپس، سلولهای باتری خرد، تفکیک و دوباره وارد فرآیند تولید میشوند.
قطعات بازیافتی شامل تکههای بزرگ حاوی آلومینیوم، آهن و جرم سیاه (پودری حاوی فلزات نادر مختلف) هستند. در نهایت، مواد خام بازیافتی توسط شرکتهای همکار پردازش شده و برای تولید باتریهای جدید استفاده میشوند.
منبع: